16-01-2023
door Matthias Kortleven
Nu het vorige jaar afgesloten is, leek het ons leuk om eens te kijken wat onze actuele top 10 is na alle nieuwe spellen die we afgelopen jaar hebben gespeeld.
Hiervoor hebben we de enorm handige Ranking Engine van Pubmeeple gebruikt, want het kan soms heel lastig zijn om precies te bepalen welk spel je nu net iets beter vindt dan een ander leuk spel. Probeer het zelf ook eens uit op de top van je eigen collectie om te zien welk spel je nu echt het leukst vindt. Als je jouw collectie bijhoudt in Boardgamegeek.com, dan kun je hem heel eenvoudig inlezen en filteren op jouw hoogst beoordeelde spellen.
Top 10 Martha:
Bij het kiezen van welk spel ik liever zou willen spelen, ben ik
uitgegaan van wat ik nu graag zou willen spelen en/of onlangs gespeeld
heb.
- Underwater Cities.
Deze hebben we onlangs weer herontdekt. Het systeem van worker
placement waarbij je een kaart moet spelen die alleen 'afgaat' als de
kleur matcht met de kleur van het worker placement plekje zorgt voor
interessante keuzes. Tevens is het leuk om je eigen onderwaterstad te
bouwen.
- Woodcraft. Eén van twee nieuwe spellen op deze lijst. Het actierad zorgt voor
interessante keuzes en dobbelstenen die je eigenlijk nooit hoeft te
gooien zijn mijn favoriete soort...
- Odin. Nog een spel waar we onlangs weer naar teruggegaan zijn. Het blijft leuk om met polyomino's een bordje vol te tetrissen.
- Tapestry.
Over tetrissen gesproken... Het blijft leuk om uit te zoeken hoe je zo
veel mogelijk uit je gelimiteerde grondstoffen kunt halen.
- Terra Mystica. Doordat je bonussen kunt verdienen als je naast iemand anders bouwt,
wil je bij elkaar in de buurt bouwen, wat zorgt voor concurrentie op het
bord.
- Dungeon Lords. Hoewel ik dit spel eigenlijk nooit win (mijn man is er veel te goed
in), vind ik het superleuk om m'n dungeon te bouwen en te proberen de
helden tegen te houden die 'm komen afbreken.
- Dungeon Petz. In dit spel ben je de monsters aan het grootbrengen die de Dungeons
Lords in hun kerker inhuren om de helden te verslaan. Het mechanisme van
bieden en daarna je bod gebruiken om worker placement te doen werkt erg
goed. Ook het puzzelen op hoe je de behoeften van je monsters kunt
vervullen zodat ze niet muteren of ontsnappen is erg aan mij besteed.
- Turing Machine. Het tweede nieuwe spel op deze lijst. Deze komt wat lager omdat ik het
vaker heb gespeeld als een puzzel dan als een competitief spel. Het is
namelijk leuk om te proberen snellen dan de anderen de code te vinden
door minder vragen te stellen aan de machine. Maar ik vind het misschien
nog wel leuker om rustig uit te zoeken wat ik al weet zonder ook maar
iets te vragen...
- Terraforming Mars. Het spelen van kaarten om je inkomen op te bouwen, Mars te ontwikkelen
en te zorgen dat jij handige dingen kunt doen die je tegenstanders niet
kunnen, maakt dit altijd weer leuk.
- Viticulture Essential Edition. Het feit dat je moet kiezen of je nu iets wilt doen of dat je workers
wilt overhouden voor het volgende seizoen zorgt voor interessante
keuzes.
|
|
Top 10 Matthias: Bij het ranken van mijn spellen heb ik altijd geprobeerd om me voor
te stellen dat ik voldoende tijd had om het spel voor te bereiden en het
ideale spelersaantal had. Dit zorgt ervoor dat lange spellen ook een
kans maken. Mijn top 10 van meestgespeelde spellen ziet er dus heel
anders uit.
- Twilight Imperium: Fourth Edition. Dit is echt een spel dat flinke planning, speeltijd en gewillige
spelers vereist, maar wat een spel! Voor mij is dit allesomvattend en
mis ik echt niets als ik dit spel aan het spelen ben.
- GKR: Heavy Hitters.
Ik heb vroeger altijd een zwak gehad voor computerspellen waar je Mechs
mocht uitrusten met wapens en apparatuur om missies te vervullen. In
bordspelvorm is dit altijd minder succesvol gebleken, want veel van deze
spellen geven je enorm veel opties die het spel veel te traag maken of
die er eigenlijk niet echt toe doen. Dit is het enige spel in het genre
dat precies de juiste balans weet te vinden tussen zinvolle aanpassingen
doen en actievolle gevechten.
- Nemesis.
Ik ben altijd bang geweest voor een slechte ervaring in dit spel (het
is bijvoorbeeld theoretisch mogelijk dat het ruimteschip in de 3e ronde
zichzelf opblaast met extreem veel pech), maar ik heb alleen nog maar
geweldige sessies gehad. Aan het eind van het spel voelt het ook echt of
je iets hebt meegemaakt en kun je hele verhalen vertellen over wat er
allemaal gebeurd is (Martha zal dit beamen, want zij moet ze de volgende
werkdag aanhoren).
- Star Wars: Rebellion.
Dit is een lang, thematisch en a-symmetrisch spel, maar het speelt zo
vloeiend weg omdat alle acties gebonden zijn aan de leiders. Hierdoor
vereist het niet zoveel voorbereiding als andere spellen die net zo'n
epische ervaring geven.
- Clash of Cultures Monumental Edition.
Mijn meeste ervaringen met Clash of Cultures zijn van de vorige edite,
maar deze editie is simpelweg nog net iets beter. Ook voor dit spel
geldt dat het helemaal niet zo ingewikkeld is om uit te leggen, maar dat
je er een epische speelervaring voor terugkrijgt.
- Eclipse: 2nd Dawn for the Galaxy.
Ook dit is een nieuwe versie die het origineel nog net even beter
maakte en daardoor de plek van de vorige versie overgenomen heeft.
- Nexus Ops.
Ik heb nooit begrepen waarom Nexus Ops niet meer aangeslagen heeft bij
het grote publiek. Wizards of the Coasts heeft het eerst geprobeerd en
Fantasy Flight heeft daarna een nieuwe editie gemaakt, maar beide
versies werden uiteindelijk met grote korting gedumpt door deze
uitgevers. Voor mij is er geen beter spel te bedenken als je even snel
een potje wilt vechten met troepen op een speelbord. Als het aan mij
ligt, dan vervangen we in alle huishoudens elk stoffig exemplaar van
Risk door een exemplaar van Nexus Ops.
- Dune.
Ik moet eerlijk bekennen dat het thema van dit spel voor mij enorm
helpt, maar zelfs zonder dat thema is het verbazingwekkend hoe ver dit
spel zijn tijd vooruit was qua ontwerp. Daarnaast is dit spel
nagelbijtend spannend met de juiste tafelgenoten.
- Runebound (Third Edition).
De 3e edite van Runebound is nooit zo succesvol geweest als de 2e
editie, maar voor mij verbeterd deze editie het origineel op bijna alle
fronten. Het systeem is ook veel beter opgezet voor uitbreidingen en ik
wou dat er uiteindelijk meer verschenen waren voordat Fantasy Flight
Games ermee stopte.
- Mage Knight: Ultimate Edition.
Mage Knight is een spel dat maar langzaam in mijn waardering omhoog
ging omdat het dusdanig lastig is om op tafel te krijgen door het enorme
aantal verschillende (thematische) ontmoetingen die je tijdens jouw
avontuur kan hebben en door de langere speelduur. Dat gezegd hebbende:
het spel is wel zeker de moeite waard. Nu alleen nog ervoor zorgen dat
er niet te lang gewacht wordt met de volgende sessie, want dan moet je
weer opnieuw beginnen.
Naast deze top 10 wil ik kort de twee spellen aanstippen die er in 2022 voor mij echt bovenuit sprongen.
Lands of Galzyr
valt echt net buiten de top 10, want deze kwam op plek 11 terecht. Ik
zou dus net iets liever een avontuur beleven in de wereld van Runebound
en Mage Knight, maar Lands of Galzyr is veel toegankelijker en
verhalender dan deze spellen. Ik verwacht dus dat ik deze in de nabije
toekomst veel vaker zal spelen en wellicht zal hij dan één van deze
andere spellen verdringen.
Heat: Pedal to the Metal
verschijnt pas op plek nummer 19. Ik verwacht echter dat deze ook nog
gaat stijgen als ik hem vaker speel. Helaas valt hij echter totaal niet
in de smaak bij mijn partner, dus dat kan wat langer duren.
|