Onlangs mochten we Take Time uitproberen op de retailerdag van Asmodée NL. Zij waren erg enthousiast, maar wat vonden wij?

In Take Time werken de spelers samen om twaalf kaarten bij de zes segmenten van een klok te leggen. Er zijn twee sets kaarten (blauw en wit) genummerd van één tot twaalf. Je plaatst dus in elk spel maar de helft van de kaarten en de rest doet dit potje niet mee. Voordat de spelers hun kaarten oppakken en bekijken, mag worden overlegd om tot een plan te komen. Zodra je echter je kaarten hebt gezien, mag dit niet meer.
De kaarten worden vervolgens in principe gesloten gespeeld, maar gelukkig mag de groep meestal een aantal kaarten open spelen om toch wat extra informatie te delen. Zodra alle kaarten gespeeld zijn, worden ze onthuld en wordt de klok beoordeeld. Hierbij moeten in ieder geval de (opgetelde) waardes van de kaarten bij de segmenten oplopend zijn om te winnen. Elke klok heeft echter zijn eigen extra regels waaraan voldaan moet worden om de klok te winnen. Er zijn in het spel tien hoofdstukken van elk vier klokken te ontdekken.
Als je alle klokken opgelost hebt, is er een refresh pack voor nog meer variatie. Elke klok is echter volledig herspeelbaar en je hoeft ze niet in volgorde te (her)spelen.
|
Matthias Toen ik Take Time op de retailerdag probeerde, wist ik al dat Martha het ook heel leuk zou vinden. Het is leuk om te lezen dat het zelfs deze verwachtingen ruimschoots overtroffen zijn. :) Hoewel ik het niet voor elkaar heb gekregen om Take Time 70x te spelen in 1,5e week tijd, heb ik al wel voldoende gezien om oprecht te kunnen zeggen dat dit spel een plaats heeft in vrijwel iedere spellenkast. Het zo'n ontzettend simpel, maar goed werkend, concept dat je je direct afvraagt waarom het nog nooit eerder is gedaan. Dat is vaak een teken van toekomstige klassiekers. Sinds Sky Team ben ik een fan van coöperatieve spellen waarin je een plan mag overleggen, maar alleen voordat je gezien hebt waarmee je dit plan moet uitvoeren. Dit is een hele leuke mix van open communicatie en communicatie restrictie die niet zo 'gamey' aanvoelt als communicatie restricties in andere coöperatieve spellen. In tegenstelling tot Sky Team, kun je Take Time echter met meer dan twee spelers spelen, waardoor ik verwacht dat ik Take Time nog veel vaker op tafel ga krijgen. Ik kijk er al naar uit.
|
|
Martha Dit is zo verslavend! Eén potje duurt vijf tot tien minuten en nodigt erg uit om het nog eens te proberen als het niet gelukt is, of verder te gaan met 'nog eentje dan' als het wel gelukt is. We hebben hoofdstukken één tot vijf ondertussen uitgespeeld en ze weten erg leuke dingen te verzinnen om het elke keer weer uitdagend te maken. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de rest van de hoofdstukken en het refresh pack. Take Time werkt prima met twee, drie en vier personen. Bij elk spelersaantal worden de twaalf kaarten evenredig verdeeld onder de spelers, maar met z'n tweeën krijg je eerst maar vier kaarten te zien en pas als je je eerste twee kaarten gespeeld heb, pak je de rest op. Dit werkt heel soepel om te zorgen dat je niet teveel kennis hebt vanaf het begin. We hebben het eerste hoofdstuk met drie verschillende groepjes gespeeld en ik zou het zo nog vaker spelen. Doordat de kaarten anders verdeeld worden en iedereen de puzzel anders aanpakt, had ik nooit het gevoel dat het saai was omdat ik de opdracht al kende. Kortom: dit spel werkt zeer goed voor mij! |
~ Matthias & Martha