Eén van de meest besproken titels van de afgelopen weken was zonder twijfel Star Wars: The Deckbuilding Game. Het enthousiasme leek in eerste instantie niet zo groot te zijn voor dit spel. Dit leek deels te komen doordat het spel op het eerste gezicht nogal veel op Star Realms lijkt, maar ook omdat er een zekere Star Wars moeheid merkbaar is in de spellenwereld. Inmiddels zijn de eerste reacties binnen en de trend lijkt nu te zijn dat de meeste mensen het spel beter vinden dan ze verwacht hadden, maar hoe komt dat?
Laten we maar beginnen met, zoals de Amerikanen zeggen, de grootste olifant in de kamer: de vergelijking met Star Realms. Het klopt absoluut dat deze spellen veel gemeen hebben. Beiden zijn vlotte deckbuilders waarbij je kaarten uit een rij in het midden koopt, de kaarten zijn ingedeeld in facties en in beide spellen probeer je een levenstotaal van de tegenstander tot 0 te reduceren met jouw kaarten terwijl dit verdedigd wordt door kaarten die aan het einde van de ronde blijven liggen.
Er zijn echter ook een aantal best belangrijke verschillen. In Star Wars: The Deckbuilding game kun je bijvoorbeeld niet alle kaarten uit het midden kopen. Alleen de kaarten van jouw factie (Rebel of Empire) en de neutrale kaarten zijn voor jou beschikbaar. De kaarten van de andere factie kun je niet kopen, maar wel aanvallen met de aanvalskracht op jouw kaarten om ze uit de rij te verwijderen en hiervoor een beloning te ontvangen.
Deze kostbare aanvalskracht heb je echter ook nodig om elke basis van de tegenstander aan te vallen en uiteindelijk te vernietigen. Het systeem met de basissen heeft ook een aantal voordelen ten opzichte van een simpel levenstotaal. Zo is het in Star Wars: The Deckbuilding Game niet mogelijk om iemand in één keer te verslaan als je toevallig een perfecte hand hebt. Je moet dit kunnen herhalen, want je kunt maar maximaal één basis per ronde vernietigen. Daarnaast heeft elke basis een uniek voordeel en mag je zelf de vervangende basis uitkiezen. Hiermee kun je je dus aan de actuele situatie aanpassen als je in de verdediging gedrukt wordt.
Dan is er nog de toevoeging van The Force. Tijdens het spel probeer je vooral als de rebellen The Force aan jouw kant te krijgen, want dit maakt een enorm verschil voor de effectiviteit van veel van jouw kaarten. En dat heb je nodig, want de Empire kaarten hebben vaak een grotere slagkracht dan die van de rebellen. Als je dus als de Empire factie speelt, moet je zeker proberen te voorkomen dat The Force altijd met de Rebellen is.
Deze, op het oog kleine, verschillen zorgen ervoor dat Star Wars: The Deckbuilding game toch best anders speelt dan Star Realms. Dan blijft dus de gedachte over of we echt nog wel een nieuw Star Wars spel nodig hebben. Voor ons gevoel springt dit Star Wars: The Deckbuilding Game in het gat dat achtergelaten werd na het einde van Star Wars: Destiny en Star Wars: The Cardgame. Nu hebben we een nieuw kaartspel waarin je een kort duel kunt uitvechten in het Star Wars universum. Ditmaal is het ook veel toegankelijker omdat de regels van Star Wars: The Deckbuilding Game heel eenvoudig zijn en omdat je nu geen boosters met willekeurige inhoud hoeft te kopen of verschillende pakjes bij elkaar moet zoeken.
Martha Deckbuilders waren een tijdje één van mijn favoriete type spellen, maar eigenlijk was het al best lang geleden dat ik een pure deckbuilder gespeeld had. De regels deden het lijken alsof het ingewikkeld zou zijn, maar dat bleek helemaal niet het geval te zijn. Het spel speelde lekker vlot en het thema werkt prima. Het feit dat je niet alle kaarten kunt kopen, maar die van de tegenstander kunt aanvallen om ze te verwijderen, werkt goed. Het is in ons potje niet voorgekomen dat er niks leuks en/of niks betaalbaars in het midden lag. Tijdens het spel waren er genoeg interessante keuzes te maken, zoals het uitschakelen van een kaart uit het midden voor de beloning, of toch het aanvallen van de basis van de ander. Of welke kaart je eerst koopt, in de hoop dat de nieuwe kaart in de rij nog beter is.. Wat ik vooral miste is fiches of blokjes voor meer dan één schade. In de loop van het spel konden we steeds meer schade doen aan de basis van de ander, waardoor je even 15 losse blokjes moest gaan zitten uittellen... Maar dat is wel op te lossen met andere fiches of dobbelstenen en zeker geen groot probleem. |
Matthias Toen ik de regels van het spel las, werd ook door mij de vergelijking met Star Realms direct gemaakt. Dat betekende ook dat het spel meteen met een achterstand begint. Star Realms is namelijk één van de favorieten spellen van mij en Elvia en we hebben het, verspreid over de verschillende sets, meer dan 100x gespeeld. Het is dan dus zeer de vraag of Star Wars: The Deckbuilding Game wel een plekje kan krijgen in onze collectie. Ik had hierbij alle hoop gevestigd op het nieuwe mechanisme dat je kaarten van jouw tegenstander in de rij kunt aanvallen voordat ze gekocht worden. Dit staat of valt echter met hoe goed je daarvoor beloond wordt. Als de beloning namelijk niet goed genoeg is, dan kun je beter gewoon de basis van de tegenstander aanvallen om te winnen. Gelukkig hebben ze dit precies goed gedaan en is het vaak juist een heel interessante manier om opties voor jouw tegenstander te ontnemen terwijl jij daarmee jouw eigen vooruitgang een boost geeft. Dit zorgt voor een dynamischer beurtverloop dan in Star Realms waar je toch meer afhankelijk bent van de kaarten die je trekt. Het tweede aspect waarop Star Wars: The Deckbuilding Game het van Star Realms kon winnen is op het thematische vlak. De kaarten in Star Realms zijn leuk geïllustreerd, maar voelen verder behoorlijk generiek. In Star Wars: The Deckbuilding game heb je toch iets meer iconische schepen, voertuigen en karakters en daarbij helpt het voor mij enorm dat deze set focust op mijn favoriete films (Rogue One en de originele trilogie). In eerste instantie dacht ik dat het thema vooral te vinden was in wat elke kaart doet (bijvoorbeeld een Chewbacca die effectiever wordt als hij samen met een ander uniek karakter gespeeld wordt), maar later merkte ik dat er ook een meer algemene thematiek te vinden is in hoe elke factie opgebouwd is. Zo hebben de rebellen meer en betere unieke helden en vertrouwt The Empire meer op hun machtige vlaggeschepen. Daarnaast is het voor de rebellen enorm belangrijk dat ze The Force aan hun zijde hebben omdat ze dan meer hulp (= kaarten) krijgen van anderen om tegen de macht van The Empire te kunnen vechten. Vervangt dit spel Star Realms voor mij? Nee, zover is het nog niet, want qua variatie kan ik Star Realms nog eindeloos doorspelen en heeft deze set een veel minder verschillende kaarten. Dat gezegd hebbende: als er nog meer leuke nieuwe sets voor dit spel uitkomen (waar zijn de droids?), dan kan dit wel eens een geduchte concurrent van Star Realms worden. |
Elvia Ik vind Star Realms heel leuk, dus ik was benieuwd of ik Star Wars: The Deckbuilding Game net zo leuk zou vinden. Als je het deckbuilding concept al kent, is dit spel in ieder geval heel makkelijk te leren. Ik vond het leuk dat je de kaarten van de tegenstander in de rij kan verslaan. Niet alleen krijgt jouw tegenstander dan niet meer de mogelijkheid om deze kaart te kopen, maar je krijgt ook een beloning. Dat kan af en toe heel handig zijn en geeft meer opties voor het geval dat er niet goede kaarten voor jou te koop zijn. In het midden van het eerste spel had ik twee bases verslagen en Matthias één van de mijne. Toen voelde het even alsof het spel nog heel lang zou duren. We waren allebei defensieve kaarten aan het kopen en ik dacht dat we daardoor elkaars bases voor een langere tijd niet meer zouden kunnen raken. Maar dat gebeurde niet en het spel ging vlot verder. Aan het einde van het spel was het heel spannend, want Matthias had gewonnen als ik er één beurt langer over had gedaan om hem te verslaan. Het grootste nadeel aan het spel zijn voor mij dat sommige design keuzes niet ideaal zijn. De kaarten hebben te veel tekst om in één oogopslag te kunnen bepalen wat ze doen. Sommige dingen zoals resources en kracht zijn met symbolen aangegeven, maar een exile ability dan weer niet. De factie van een kaart is ook niet heel opvallend aangegeven en dat maakt het lastig om ze meteen goed neer te leggen in de rij. Het heeft ook voordelen dat de kaarten meer tekst hebben dan Star Realms, want nu hebben de kaarten meer unieke en thematische vaardigheden en dat maakt het weer leuker. In het algemeen vind ik Star Wars: The Deckbuilding Game een heel goed spel. Ik heb het met Matthias al twee keer in één week gespeeld en ik heb al ingepland om het nog een keer te spelen met iemand anders. Er is nog veel te ontdekken in het spel, dus ik kijk er naar uit! |
~ Matthias, Martha & Elvia