Eén van de spellen die mijn interesse had gewekt in de aanloop naar Essen, was Evacuation. De vorige release van Delicious Games, Woodcraft, is ons erg goed bevallen en ook Underwater Cities is één van onze favorieten. Ruimtethema's zijn meestal minder mijn ding, maar het evacueren van je bevolking naar een nieuwe planeet, omdat het op je oude planeet niet goed gaat, vond ik wel intrigerend.
In Evacuation begin je met een werkende economie op de oude planeet, waardoor je vanaf het begin inkomsten hebt om vanalles te doen. Tijdens het spel moet je dit echter zien te verplaatsen naar de nieuwe planeet en zorgen dat je je economie daar opbouwt. Je hebt dus in het begin de meeste mogelijkheden op de oude planeet en kunt daar veel doen, maar dan moet je nog wel regelen dat je wat je daar produceert, vervolgens naar de nieuwe planeet verplaatst. Wat je maakt, komt namelijk op de planeet waar je de grondstoffen van betaalt.
Het spel heeft maar vier rondes en elke ronde doe je verschillende acties, maar alleen de eerste twee acties zijn gratis, daarna kosten ze energie. Acties zijn bijvoorbeeld het bouwen van ruimteschepen waarmee je populatie en gebouwen kunt verplaatsen, het ontwikkelen van technologie, het koloniseren van de nieuwe planeet, etc. Elke ronde moet je voedsel betalen, op de oude planeet wordt dit steeds minder, op de nieuwe steeds meer. Na twee ronden moet je één entertainmentmogelijkheid op de nieuwe planeet hebben, na de derde twee en na de vierde drie. Lukt dit niet, dan krijg je strafpunten. Ook als je aan het eind van het spel niet al jouw populatie en infrastructuur geevacueerd hebt van de oude planeet, krijg je strafpunten.
Het doel van het spel is zo snel mogelijk je productie van staal, voedsel en energie op de nieuwe planeet op acht te krijgen en daar drie entertainmentmogelijkheden te hebben. Zodra iemand dit lukt, eindigt het spel. Als er daarna nog steeds iemand aan de eindconditie voldoet, wint deze het spel meteen.
Martha: Dit spel werkt goed voor mij, ondanks dat het ook heel frustrerend kan zijn als ik weer iets over het hoofd heb gezien. Ik heb het nu twee keer gespeeld waar ik de eerste keer nog vooral aan het ontdekken was wat er nu allemaal kon, had ik de tweede keer een echt plan. Jammer genoeg was ik even vergeten dat ik dan nog grondstoffen nodig had aan een bepaalde kant, waardoor m'n laatste actie(s) niet meer zo heel zinnig was(waren). Er valt voor mij nog een boel te ontdekken aan dit spel, maar het lijkt erop dat er verschillende manieren zijn om het doel te halen. Het spel heeft ook nog een geavanceerde versie en een versie waarbij het race-element er niet is. |
~Martha