De Verdwenen Ruïnes van Arnak is al een tijdje uit en heeft ondertussen al twee uitbreidingen, maar we hadden het nog nooit behandeld in deze column. Hoogste tijd om daar wat aan te doen!
Basisspel:
In dit spel zijn de spelers avonturiers die op onderzoek gaan op het eiland Arnak. Je kunt het eiland verkennen om nieuwe locaties te vinden, opgravingen doen op reeds gevonden locaties en onderzoek doen in de tempel. Om dit te doen heb je de beschikking over een hand van vijf kaarten, twee archeologen en een vergrootglas en logboek.
De kaarten speel je om hun eigenschap te gebruiken of om je archeoloog te laten reizen naar een locatie op het bord. Als je naar een reeds ontdekte locatie gaat, krijg je de grondstoffen die op de locatie staan. Je kunt echter ook een nieuwe locatie ontdekken. Je hebt dan naast het reissymbool ook kompassen nodig om je weg te vinden door het oerwoud. Op de nieuwe locatie krijg je een afgodsbeeldje dat je een onmiddelijke bonus oplevert, maar er verschijnt ook een bewaker. Deze bewaker houdt je niet tegen als je een opgraving wilt doen, maar als je krijgt een vervelende angstkaart in jouw deck als je deze niet tijdig verslaat door de de juiste grondstoffen in te leveren.
Grondstoffen kun je ook gebruiken om met jouw logboek en vergrootglas stappen te zetten op het tempelspoor. Dit levert directe beloningen op en punten op het eind van het spel. Tenslotte kun je grondstoffen gebruiken om betere kaarten te kopen voor jouw deck.
Aan het eind van het spel krijg je punten voor je gekochte kaarten, verslagen bewakers, afgodsbeeldjes en je positie op het tempelspoor. De speler met de meeste punten zet zijn fedora op en wordt wereldberoemd.
Expeditieleiders:
De eerste uitbreiding geeft je meer kaarten, fiches en een dubbelzijdig tempelbord voor meer variatie, maar ook de mogelijkheid om een unieke leider te spelen die jou andere mogelijkheden geeft dan de andere spelers. Hierdoor is het spel direct vanaf het begin asymmetrisch.
De Verdwenen Expeditie:
Deze uitbreiding is een verhaal voor één of twee spelers waarin je in zes hoofdstukken op zoek gaat naar Professor Kutil. Naast het scenario bevat de uitbreiding ook nieuwe kaarten en fiches die je kunt gebruiken in het basisspel (met of zonder de eerste uitbreiding) en twee nieuwe leiders (die je zelfs kunt spelen als je de eerste uitbreiding niet hebt).
Matthias Het heeft voor mij heel lang geduurd voordat ik dit spel eindelijk eens speelde. Het leek me altijd wel interessant en het ziet er heel goed uit, maar om de één of andere reden kwam het er nooit van. Nu ik het eindelijk heb gespeeld, wou ik dat ik er eerder tijd voor had gemaakt, want ik vond het verrassend leuk en ook nog best thematisch. Het is niet zo actievol als een Indiana Jones film, maar het is ook niet zo dat je in stilte urenlang aan het puzzelen bent. Het spel heeft een perfecte balans tussen tempo en diepgang en speelt daardoor lekker vloeiend weg. In ieder geval veel vloeiender dan al het spelmateriaal in eerste instantie je zou doen vermoeden. Ik heb het meteen de eerste keer met de eerste uitbreiding gespeeld. Ik hou er namelijk van als spelers op zijn minst een asymmetrische uitgangspositie hebben, maar vind het nog leuker als ze ook echt anders spelen. De eerste uitbreiding is wat dat betreft perfect, want het voegt nauwelijks extra regels toe om dit te bereiken. Ik zal deze uitbreiding dus altijd gebruiken. De tweede uitbreiding heb ik vooralsnog nog niet aangeschaft, omdat ik nog veel andere campagne spellen heb die ik eerst wil afmaken en eigenlijk nooit solo speel. De twee extra leiders zouden echter misschien in de toekomst al genoeg reden kunnen zijn om deze ook aan te schaffen. |
Martha Dit spel werkte de eerste keer dat ik het speelde niet echt voor mij. Niks mis mee, maar ik miste iets dat me het gevoel gaf dat ik nog een keer wilde spelen. Maar ook niks dat me tegenhield om mee te doen toen anderen het wilden spelen... Ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan, want in twee instantie bleek het spel toch wel heel leuk in elkaar te zitten. Het is een leuke puzzel om genoeg spullen te verzamelen om nieuwe locaties te ontdekken en bewakers te verslaan, maar ook voldoende te onderzoeken in de tempel om daar geen handige bonussen mis te lopen. Ondertussen hebben we niet alleen ons eigen exemplaar, maar ook beide uitbreidingen! De expeditieleiders zijn heel leuk, ze geven je een net andere start en een beetje richting in het spel omdat ze allemaal een eigen sterk punt hebben. Het is leuk om te spelen met een leider die heel erg past bij jouw stijl van spelen, maar ik vond het ook leuk om eens iets heel anders te proberen, omdat mijn leider daar toevallig goed in was. Verder is deze uitbreiding vooral meer van wat al tof was, waardoor deze makkelijk permanent in het spel kan blijven. De verdwenen expeditie hebben we nog niet gevonden, op dit moment zijn we halverwege het verhaal. Ik heb het nog niet solo geprobeerd, maar coöperatief met z'n tweeën is superleuk en hartstikke uitdagend! Het is elke keer weer spannend of we het wel gaan halen. De nieuwe leiders hebben we nog niet geprobeerd, maar bijna alles uit deze uitbreiding kan na het spelen van het verhaal worden toegevoegd aan het spel om ook in gewone potjes te gebruiken, inclusief de leiders, dus deze komen vast nog wel eens op tafel. Kortom: dit spel werkt erg goed voor mij. |
~ Matthias & Martha