Normaal ben ik helemaal niet zo van de ruimtethema's, maar toen Apiary werd aangekondigd, was ik toch wel nieuwsgierig naar de ruimtebijen...
Tijdens het spel stuur je jouw werkbijen op pad naar verschillende plekken. Je kunt bijvoorbeeld:
Anders dan bij de meeste workerplacementspellen worden de plekken waar je jouw bijen heen kunt sturen niet geblokkeerd als je jouw werkbij inzet. Als iemand anders (of jijzelf met een andere werkbij) naar dezelfde plek wil gaan, wordt de aanwezige bij teruggestuurd naar hun eigenaar. Deze moet vervolgens kiezen of ze deze bij opwaarderen en weer toevoegen aan de beschikbare werkbijen of dat ze deze laten landen om later te gebruiken voor het oogsten.
Werkbijen hebben waardes van 1 tot 4 en de hoogte van deze waarde bepaalt vaak wat je kunt doen bij het plaatsen van de bij. Als een bij met waarde 4 opgewaardeerd zou moeten worden, gaat deze in plaats daarvan meteen in winterslaap. Je plaatst dan een fiche in de winterslaapbijenkorf voor een bonus en de werkbij wordt naast het bord gelegd.
Naast het plaatsen van een werkbij kun je in jouw beurt er ook voor kiezen om al jouw bijen terug te halen van het bord. Op dit moment pak je ook alle bijen die eerder geland zijn. Alle bijen worden opgewaardeerd en op dit moment mag elke bij die je teruglegt in het gebied voor beschikbare werkbijen één van jouw boerderijen oogsten. Deze boerderijen leveren daarbij grondstoffen, punten of andere voordelen op.
Als de winterslaapbijenkorf vol is, of één speler zeven werkbijen in winterslaap heeft laten gaan, eindigt het spel. De speler met de meeste punten wordt vervolgens tot winnaar gekroond.
Matthias Apiary schotelt je een bord vol opties voor waarmee je veel verschillende kanten op kan. Al deze opties lijken ook even aantrekkelijk om jouw bijenkolonie te laten opbloeien. Toch valt het best mee om daarin een weg te zoeken, zelfs bij de eerste keer dat je het speelt. Omdat andermans bijen vakjes niet echt blokkeren, blijven er tijdens het spelen ook altijd veel opties over om verder te groeien. Dat betekent echter niet dat er geen interactie is. Je wil bijvoorbeeld sommige tegeltjes graag hebben voordat iemand anders ze pakt. Tevens wil je de werkbij van iemand anders niet zomaar opwaarderen, terwijlwil je wel wil uitlokken dat iemand jouw werkbij voor jou opwaardeert. Bovendien kan je andermans plannen enigszins in de war gooien als je hun krachtigste werkbij vroegtijdig in een winterslaap stuurt. Kortom: je moet de andere spelers zeker wel in de gaten houden en niet alleen maar aan de groei van jouw kolonie denken. Dit alles zorgt ervoor dat ik dit spel erg leuk vond, ondanks dat het ruimtebijen thema wel enigszins vergezocht is. |
Martha Dit spel werkt heel goed voor mij. Hoewel je altijd alle acties kunt doen, zijn er genoeg overwegingen om ergens wel of niet heen te gaan. De sterkte van je werkbij maakt uit, zodat je soms iets niet kan doen als deze niet sterk genoeg is. Soms wil je jezelf 'bumpen' zodat je weer een beschikbare werkbij hebt, of juist proberen te voorkomen dat je iemand anders 'bumpt'. Het is leuk om je bijenkorf te bouwen en hoe je dat doet, maakt uit voor welke acties interessant zijn voor je. Heb je veel blauwe tegels die je bonussen geven op bepaalde acties, of wil je vaak je bijen terugroepen zodat je met je boerderijen veel punten en/of grondstoffen kunt binnenhalen? Probeer je je punten vooral tijdens het spel te halen, of juist flink te scoren aan het eind? Door de vijf verschillende spelersborden, die je bij het vullen van de velden echt andere bonussen geven en de vele verschillende starttegels is er een boel variatie. Ik vond het ook leuk dat ik daardoor andere dingen ging proberen, zonder dat het voelde alsof ik daartoe gedwongen werd. Het bord is dubbelzijdig, voor twee/drie spelers aan één kant en vier/vijf spelers aan de andere. Dit zorgt ervoor dat je ook met minder spelers nog vaak genoeg 'gebumpt' wordt. |
~ Matthias & Martha